7 Aralık 2018 Cuma

Burak Dervisoglu - Tipografi Dersi ''YL'' 2018-2019 GÜZ - 12. Hafta İçin Yapılan Çalışmalar -

PROJE HAKKINDA 
(12. HAFTA ÇALIŞMALARI)

Bu hafta final projesi için stopmotion çalışmalarıma devam edip, stopmotion 2 adlı çalışmamı tamamladım. Araştırma ödevine başlayıp, konularımın çoğunu tamamladım. Final projeleri için konuları oluşturup, akşam derste hocamla paylaşacağım.

Stopmotion 2 adlı çalışmam, mandalinanın ayrılıp ''KIŞIN (MANDALİNA) YE!'' Şeklinde yazıya dönüşmesini konu aldım. Final çalışmam için burada edindiğim deneyimlerle daha iyi bir çalışma yapacağım. 


PROJE VİDEOSU



ARAŞTIRMA ÖDEVİ HAKKINDA


Tipografi nasıl bulundu ?

Rönesans hareketleri toplumların aydınlanmasına ve laiklik gibi kavramların gelişmesine neden olmuştu. O dönem de gelişen bir çok teknolojik ürün gibi grafik tasarım da bu alanlardan biri oldu. 1450 de Johann Gensfleish Zum Gutenberg, bir kitabın tipografi tekniği ile basılmasına olanak sağlayan tekniği buldu. Bu teknik, Çin’de rölyef olarak oyulan ‘’Xylo-typography’’ adlı baskı tekniğinden esinlendi.
Her birin de yüksek kabartma şeklindeki harflerin yer aldığı, bağımsız tekrar kullanılabilen ve yer değiştirebilen metal parçalardan yararlanmıştı.


Resim 1 : Kitap: İletişim ve Grafik Tasarımı. Yazar: Emre Becer. Resim Sayfa: 92

Konu 7.4 Sayfa Okuma Yönleri

‘’Tipgrafik elemanlar arasında hiyerarşik bir düzen izleyicinin doğru yönlendirilebilmesi için gereklidir. Sol üst köşeden kapağı taramaya başlayan göz ilk önce sanatçı Orozco’nun adını okur; ön adı küçük harfle soyadı ise büyük harflerle yazılmıştır; bunun sebebi soyadı vurgulamaktır.’’
 ‘’Okuma alışkanlıklarına bağlı kalan göz enine beyaz çizgileri takip eder kitabın tüm adını okur; en son ‘recordings’i okuduktan sonra siyah çizgileri takip ederek sayfanın en altına ulaşır; orada bir şey bulamaz ve çizgiler onu tekrar büyük puntolarda yazılmış ‘green glass’ ve ‘airplane’ kelimelerine götürür. Konumunun yakınlığı ile oradan tekrar ‘Orozco’ya geçilir ve bu şekilde kişi kapağa baktığı sürece otomatik olarak sürekli bir yüzey tarama eylemi gerçekleşmiş olur. Tasarımcı bu şekilde amacına ulaşmış olur.’’
(Doktora Tezi: Grafik Tasarımda Görsel Bütünlük Oluşturmada Tipografi ile Görseller Arasındaki İlişki ve Sanat Eğitimindeki Yeri: Çınla YÜCEBAŞ. Sayfa : 116)

Konu 7.3 Sayfayı bölme/bloklamak ve tipografi kullanımı

‘’Baskının erken dönemlerinde paragraf belirlemede kullanılan diğer bir yöntem ise metni bölmeden paragrafın son cümlesi ile yeni paragrafın ilk cümlesi arasına paragraf işareti olarak adlandırılan biçimlerin yerleştirilmesidir.’’
(Doktora Tezi: Grafik Tasarımda Görsel Bütünlük Oluşturmada Tipografi ile Görseller Arasındaki İlişki ve Sanat Eğitimindeki Yeri: Çınla YÜCEBAŞ. Sayfa : 66)


KONU 15.6 Tipografinin Hiyerarşik-Renk-Süprint kullanımları


Tipogafik hiyerarşi belli başlı başlılar adı altında toplanmıştır.

1: Çizginin kullanımı:
Çizgi, düzenleme ve mesajı vurgulamak için kullanılır.
‘’Bir çizgi pozitif bir işaret veya negatif boşluk olabilir. Çizgiler, nesnelerin kenarlarında ve iki düzlemin buluştuğu yerde görünür. Çizgiler kalem, kurşun kalem, fırça, fare veya dijital kod ile çizilir (Dinçer, 2008: 39).’’
Çizgi çeşitleri



2. Espas.
İçerikte kelime ve harf gibi aralıkların değişimini, görsel olarak farklı dokular oluşturmak için kullanılır.

3. Cümle Bölme.
Kullanılan sayfayı alanını dikkate alarak, verilmek istenen mesajın daha fazla ilgi çekici hale getirmek için kullanılır. 


4. Dairenin Kullanımı
Daire yardımcı bir araçtır, kompozisyonda denge sağlamak, vurgu arttırmak ve dinamik arttırmak için kullanılır.

 

5. Tonlama
Ön plana çıkarmak istenilen ve öncelikle algılanması gereken yerlere dikkati çekmek amaçlı kullanılır.

RENK

Çoğu grafik tasarım veya tipografik çalışmalar da renk, renk tasarım ögesi olarak kullanılır Renk, direk bir bölgeye yada önemli bir bölüme dikkat çekmek amaçlı kullanılabilir. Tipografiyi ön planda görünür halde tutmak veya tam tersi arka planda tutmak, hiyerarşiyi organize etmekte yardımcı olur.
‘’Renk tanımlayıcılığı, ayırt ediciliği, yön göstericiliği ve vurgulayıcılığı ile görsel sayfalarının en önemli öğelerinden biridir. Okuyucuyu etkiler, ilgiyi diri tutar.’’  (Grafik ve Fotoğraf Yazı Düzenlemeri. Sayfa:13)


Konu 7.1 Majiskul-Miniskül Harfler

Bizim ‘’büyük harfler’’ dediğimiz aslında termoloji de ‘’kapital, versal veya majiskül’’ olarak adlandırılıyor. Majiskül Latince’de ‘’maiusculus’’ diye adlandırılır, daha büyük anlamına gelir. Yine bizim ‘’küçük harfler’’ dediğimiz harfler ise termolojide ‘’miniskül’’ denir. Miniskül yine Latince’de ‘’minuscul’’ olarak adlandırılır ve daha küçük anlamına gelir.


(Grafik ve Fotoğraf Yazı Düzenlemeleri. Sayfa:11)



KAYNAKÇA

-Yüksek Lİsans Tezi  : Grafik Tasarımda Tİpografik Hiyerarşi  : Saffet ÖZ.
-Doktora Tezi: Grafik Tasarımda Görsel Bütünlük Oluşturmada Tipografi ile Görseller Arasındaki İlişki ve Sanat Eğitimindeki Yeri: Çınla YÜCEBAŞ.
-Kitab: İletşim ve Grafik Tasarımı. Yazar: Emre BECER.
-Kitab: T.C. Millî Eğitim BAkanlığı Grafik ve Fotoğraf Yazı Düzenlemeleri

BU ÇALIŞMA MADDİ VE MANEVİ HİÇBİR ŞEKİLDE KULLANILAMAZ


ÇALIŞMALARI YAPAN ÖĞRENCİ:
BURAK DERVİŞOĞLU
ÖĞRENCİ NO: Y1812.310004
DERSİ VEREN ÖĞRETİM ÜYESİ:
DR.ÖĞR. ÜYESİ NURSAN KORUCU TAŞOVA



PROJEYİ DERSTE SUNDUĞUM TARİH: 12. HAFTA (07.12.2018)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Burak Dervisoglu - Tipografi Dersi ''YL'' 2018-2019 GÜZ - 14. Hafta İçin Yapılan Çalışmalar -

Burak Dervisoglu - Tipografi Dersi ''YL'' 2018-2019 GÜZ - 14. Hafta İçin Yapılan Çalışmalar - Bu hafta bu ders için aşa...