PROJE HAKKINDA
(12. HAFTA ÇALIŞMALARI)
Bu hafta final projesi için stopmotion çalışmalarıma devam edip, stopmotion 2 adlı çalışmamı tamamladım. Araştırma ödevine başlayıp, konularımın çoğunu tamamladım. Final projeleri için konuları oluşturup, akşam derste hocamla paylaşacağım.
Stopmotion 2 adlı çalışmam, mandalinanın ayrılıp ''KIŞIN (MANDALİNA) YE!'' Şeklinde yazıya dönüşmesini konu aldım. Final çalışmam için burada edindiğim deneyimlerle daha iyi bir çalışma yapacağım.
PROJE VİDEOSU
ARAŞTIRMA ÖDEVİ HAKKINDA
Tipografi nasıl bulundu ?
Rönesans hareketleri toplumların aydınlanmasına ve laiklik
gibi kavramların gelişmesine neden olmuştu. O dönem de gelişen bir çok
teknolojik ürün gibi grafik tasarım da bu alanlardan biri oldu. 1450 de Johann
Gensfleish Zum Gutenberg, bir kitabın tipografi tekniği ile basılmasına olanak
sağlayan tekniği buldu. Bu teknik, Çin’de rölyef olarak oyulan
‘’Xylo-typography’’ adlı baskı tekniğinden esinlendi.
Her birin de yüksek kabartma şeklindeki harflerin yer aldığı,
bağımsız tekrar kullanılabilen ve yer değiştirebilen metal parçalardan
yararlanmıştı.
Resim 1 : Kitap: İletişim
ve Grafik Tasarımı. Yazar: Emre Becer. Resim Sayfa: 92
Konu 7.4 Sayfa Okuma Yönleri
‘’Tipgrafik elemanlar arasında hiyerarşik bir düzen
izleyicinin doğru yönlendirilebilmesi için gereklidir. Sol üst köşeden kapağı
taramaya başlayan göz ilk önce sanatçı Orozco’nun adını okur; ön adı küçük
harfle soyadı ise büyük harflerle yazılmıştır; bunun sebebi soyadı
vurgulamaktır.’’
‘’Okuma
alışkanlıklarına bağlı kalan göz enine beyaz çizgileri takip eder kitabın tüm
adını okur; en son ‘recordings’i okuduktan sonra siyah çizgileri takip ederek
sayfanın en altına ulaşır; orada bir şey bulamaz ve çizgiler onu tekrar büyük
puntolarda yazılmış ‘green glass’ ve ‘airplane’ kelimelerine götürür. Konumunun
yakınlığı ile oradan tekrar ‘Orozco’ya geçilir ve bu şekilde kişi kapağa
baktığı sürece otomatik olarak sürekli bir yüzey tarama eylemi gerçekleşmiş
olur. Tasarımcı bu şekilde amacına ulaşmış olur.’’
(Doktora
Tezi: Grafik Tasarımda Görsel Bütünlük Oluşturmada Tipografi ile Görseller
Arasındaki İlişki ve Sanat Eğitimindeki Yeri: Çınla YÜCEBAŞ. Sayfa : 116)
Konu 7.3 Sayfayı bölme/bloklamak ve tipografi kullanımı
‘’Baskının erken dönemlerinde paragraf belirlemede
kullanılan diğer bir yöntem ise metni bölmeden paragrafın son cümlesi ile yeni
paragrafın ilk cümlesi arasına paragraf işareti olarak adlandırılan biçimlerin
yerleştirilmesidir.’’
(Doktora
Tezi: Grafik Tasarımda Görsel Bütünlük Oluşturmada Tipografi ile Görseller
Arasındaki İlişki ve Sanat Eğitimindeki Yeri: Çınla YÜCEBAŞ. Sayfa : 66)
KONU 15.6 Tipografinin Hiyerarşik-Renk-Süprint kullanımları
Tipogafik hiyerarşi belli başlı başlılar adı altında
toplanmıştır.
1: Çizginin
kullanımı:
Çizgi, düzenleme ve mesajı vurgulamak için kullanılır.
‘’Bir çizgi pozitif bir işaret veya negatif boşluk olabilir.
Çizgiler, nesnelerin kenarlarında ve iki düzlemin buluştuğu yerde görünür.
Çizgiler kalem, kurşun kalem, fırça, fare veya dijital kod ile çizilir (Dinçer,
2008: 39).’’
Çizgi çeşitleri
2. Espas.
İçerikte kelime ve harf gibi aralıkların değişimini, görsel
olarak farklı dokular oluşturmak için kullanılır.
3. Cümle Bölme.
Kullanılan sayfayı alanını dikkate alarak, verilmek istenen
mesajın daha fazla ilgi çekici hale getirmek için kullanılır.
4. Dairenin Kullanımı
Daire yardımcı bir araçtır, kompozisyonda denge
sağlamak, vurgu arttırmak ve dinamik arttırmak için kullanılır.
5. Tonlama
Ön plana çıkarmak istenilen ve öncelikle algılanması gereken
yerlere dikkati çekmek amaçlı kullanılır.
RENK
Çoğu grafik tasarım veya tipografik çalışmalar da renk, renk
tasarım ögesi olarak kullanılır Renk, direk bir bölgeye yada önemli bir bölüme
dikkat çekmek amaçlı kullanılabilir. Tipografiyi ön planda görünür halde tutmak
veya tam tersi arka planda tutmak, hiyerarşiyi organize etmekte yardımcı olur.
‘’Renk tanımlayıcılığı, ayırt ediciliği, yön göstericiliği
ve vurgulayıcılığı ile görsel sayfalarının en önemli öğelerinden biridir.
Okuyucuyu etkiler, ilgiyi diri tutar.’’ (Grafik
ve Fotoğraf Yazı Düzenlemeri. Sayfa:13)
Konu 7.1 Majiskul-Miniskül Harfler
Bizim ‘’büyük harfler’’ dediğimiz aslında termoloji de
‘’kapital, versal veya majiskül’’ olarak adlandırılıyor. Majiskül Latince’de
‘’maiusculus’’ diye adlandırılır, daha büyük anlamına gelir. Yine bizim ‘’küçük
harfler’’ dediğimiz harfler ise termolojide ‘’miniskül’’ denir. Miniskül yine
Latince’de ‘’minuscul’’ olarak adlandırılır ve daha küçük anlamına gelir.
(Grafik ve Fotoğraf
Yazı Düzenlemeleri. Sayfa:11)
KAYNAKÇA
-Yüksek Lİsans Tezi :
Grafik Tasarımda Tİpografik Hiyerarşi :
Saffet ÖZ.
-Doktora Tezi: Grafik Tasarımda Görsel Bütünlük Oluşturmada
Tipografi ile Görseller Arasındaki İlişki ve Sanat Eğitimindeki Yeri: Çınla
YÜCEBAŞ.
-Kitab: İletşim ve Grafik Tasarımı. Yazar: Emre BECER.
-Kitab: T.C. Millî Eğitim BAkanlığı Grafik ve Fotoğraf Yazı
Düzenlemeleri
BU ÇALIŞMA MADDİ VE MANEVİ HİÇBİR ŞEKİLDE KULLANILAMAZ
ÇALIŞMALARI YAPAN ÖĞRENCİ:
BURAK DERVİŞOĞLU
ÖĞRENCİ NO: Y1812.310004
DERSİ VEREN ÖĞRETİM ÜYESİ:
DR.ÖĞR. ÜYESİ NURSAN KORUCU TAŞOVA
PROJEYİ DERSTE SUNDUĞUM TARİH: 12. HAFTA (07.12.2018)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder